Mitä markkinointi on? Sinnikkäitä myyjiä, iltapäivälehtien vilkkuvia bannerimainoksia, Googlen mainoslinkkejä, kirkkaana hohtavia led-näyttöjä kaupungissa ja teiden varsilla, tarjouslehtiä postilaatikon täydeltä, Youtuben jatkuvasti kasvavia mainoskatkoja, txt-tarjouksia, influensereiden mainossisältöjä, logoja, myyntipakkauksia.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta markkinoinnista me ei olla nähty kuin jäävuoren huippu, joka kelluu merenpinnan yläpuolella.
Helposti ajattelemme markkinoinnin mainonnaksi ja myynniksi, koska ne ovat asioita joita näemme. Monet markkinointia työkseen tekevät ajattelevat yhtä kapeasti. Markkinointi on kuitenkin suurimmaksi osaksi näkymätöntä ulkopuoliselle. Katsotaan tarkemmin, mitä kaikkea markkinointi on.
Markkinointi on jokaisen yrityksen ydintoimintoja, johdettiin sitä tietoisesti tai ei. Markkinoinnin ensisijainen tavoite on houkutella yritykselle uusia asiakkaita sekä ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita tuottaen voittoa. Ilman maksavia asiakkaita sinulla ei ole bisnestä vaan kallis harrastus.
Markkinointi on kuin monimutkainen koneisto, joka pitää yrityksen pyörimässä. Se on päättymätön kokonaisuus, jonka alle kuuluu ydinasiakkaiden tunnistaminen, asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä, asiakkaille arvon luomista ja asiakassuhteiden rakentamista kannattavasti sekä asiakkaan että oman yrityksen kannalta.
Yritysten pitää olla jatkuvassa liikkeessä. Ajasta on tullut vihollinen ja maailma muuttuu nopealla tahdilla. Toisaalta tänään on mahdollista, että myös pienet yritykset voivat päihittää isot ja kankeat yritysjätit tekemällä erinomaista ja ketterää markkinointia. Sinulla pitää olla oikea viesti, oikeaan aikaan, oikealle ihmiselle ja oikeassa paikassa saadaksesi äänesi kuuluviin markkinoilla. Voi kuulostaa simppeliltä, mutta sen toteuttaminen on haastavaa etkä voi koskaan olla varma tuletko onnistumaan markkinointisuunnitelmasi kanssa vai et. Asiakkaiden nopeasti muuttuvien tarpeiden ennakointi ei ole helppoa eikä kellään meistä ole kristallipalloa näyttämässä oikeita vastauksia, joten sinun pitää opiskella asiakkaitasi jatkuvasti ja kehittää markkinointia jatkuvana prosessina. Ja uskaltaa pitää markkinointisuunnitelmasta kiinni riittävän pitkään, tuloksia voit odottaa aikaisintaan 4-6 kuukauden päästä.
“A woodpecker can tap
twenty times on a thousand trees
and get nowhere, but stay busy.
Or he can tap
twenty-thousand times on one tree
and get dinner.”
- Seth Godin
Markkinoinnin kokonaisuutta voi havainnollistaa esimerkiksi seuraavanlaisena runkona (mukaillen kirjasta Marketing Management):
Käsitys markkinoista
- markkinatutkimus
- asiakasanalyysi
- kilpailija-analyysi
Yhteys asiakkaisiin
- segmentointi ja targetointi
- positiointi
- arvon luominen
Brändin rakentaminen
- brändin strateginen johtaminen
- brändipääoman kasvattaminen
Markkinointimix
- tuote/palvelu
- hinta
- viestintä
- verkostot ja saatavuus
- prosessit
- toimintaympäristö
- ihmiset
Markkinointisuunnitelman toteuttaminen
- markkinoinnin operatiivinen johtaminen
- arkiset päätökset, päivittäinen tekeminen
Markkinoinnin mittarit
- mitä ja miten mitataan
- tavoitteiden saavuttaminen
Huomasitko, myyntiä ja mainontaa ei näkynyt listalla ollenkaan. Se ei tarkoita sitä, että ne eivät kuuluisi mukaan eikä ole tarkoitus vähätellä niiden roolia. Myynti ja mainonta ovat erittäin tärkeitä osa-alueita, mutta markkinoinnin kokonaisuudessa ne tulevat myöhemmin ja liittyvät markkinointisuunnitelman toteuttamiseen. Mitä paremmin olet tehnyt työsi markkinointisuunnitelman kanssa sitä suurempi mahdollisuus sinulla on onnistua myös myyntityössä ja kohdentaa mainontaa tehokkaasti oikeille ihmisille oikeissa kanavissa. Jos sinulla on tuote ja aloitat myymään sitä kylmästi ja mainostat siellä ja täällä perehtymättä asiakkaisiisi ensin, tulet todennäköisesti pettymään saavuttamiisi tuloksiin.
“Risk comes from
not knowing
what you are doing.”
- Warren Buffett
Kuulostaa hurjalta isojen yritysten tekemiseltä, joilla on massiiviset markkinointiosastot. Mutta valitettavasti yrittäjäkään ei voi piiloutua markkinoinnilta sen takia, että se kuulostaa haastavalta ja työläältä. Sitä se on, haastavaa ja kovaa työtä, mutta ei mahdotonta. Itse asiassa moni yrittäjä tekee markkinointia joka päivä ajattelematta sitä markkinoinniksi ja osaa tehdä intuition tai mututuntuman avulla oikeita päätöksiä.
Esimerkiksi tuotteiden hinnoittelu. Hinnoittelu on helppo mieltää vain numeroiden pyörittelyksi, mutta se ei ole ainoastaan katelaskentaa. Hinnalla on merkittävä rooli siinä, millainen asiakas ko. tuotteesta kiinnostuu. Laatua arvostava asiakas ei valitse markkinoinnin halvinta vaan jättää edullisimmat tuotteet tarjoushaukoille, jotka eivät ikinä ostaisin mitään normaalihinnalla tai havittelisi premium-tuotteita. Brändi tuo oman lisänsä hinnoitteluun, mutta ei ole olemassa laskuria, joka laskee brändin arvon tuotteelle.
Starbucks-logo nostaa tavallisen kahvikupin hinnan pilviin. Voi tuntua hassulta, miksi joku logo voi määrittää ison hintaeron, mutta Starbucksin brändiarvo ei ole syntynyt tyhjästä eikä yhdessä yössä. Starbucksin brändiarvo on kasvanut kahvikuppi kerrallaan palvellen asiakkaitaan mahdollisimman hyvin useiden vuosikymmenten ajan. Hinnoittelu ei siis ole vain hinnan laskemista vaan myös markkinointia. Markkinointi on erottamaton osa liiketoiminnan jokaista päätöstä, ajatteli sitä tietoisesti niin tai ei.
Starbucksin missio:
With every cup,
with every conversation,
with every community
- we nurture the limitless possibilities of human connection.
Yksi syy siihen, miksi haluan tätä blogia kirjoittaa, on jakaa tietoa markkinoinnista ja opastaa käyttämään sen työkaluja. Olit sitten yrittäjä, henkilöbrändi tai oman alasi ammattilainen, markkinointi koskettaa sinua. Jo se, että osaat ajatella markkinointia ja asiakkaitasi tehdessäsi päätöksiä, antaa sinulle etumatkaa ja auttaa sinua erottumaan kilpailijoistasi. Teet markkinointia jatkuvasti nytkin, mutta anna minun auttaa sinua tekemään sitä tietoisemmin. Yritän tehdä markkinoinnin työkalujen käyttämisen sinulle mahdollisimman helpoksi.
Parasta on aloittaa tekemällä itselleen selväksi tavoitteensa ja aloittaa tutustuminen asiakkaisiin. Olen tehnyt sinulle kaksi työkirjaa, joiden avulla voit aloittaa matkasi markkinoinnin parissa. Voit ladata työkirjat seuraavista postauksista:
1) Mitä ja miksi? Onko tarkoituksella merkitystä?
2) Kuka on sinun unelma-asiakas? – lataa ilmainen opas
Lähde:
Keller, K. L., Goodman, M., Kotler, P., Hansen, T. & Brady, M. 2009. Marketing management. 1st European ed. Harlow: Pearson.
Ilmainen työkirja auttaa sinua löytämään sinulle sopivat asiakkaat, jotka haluavat työskennellä juuri sinun kanssasi. Opit tuntemaan asiakkaasi syvällisemmin ja ymmärtämään heidän kipupisteitä. Täytä alla oleva lomake niin saat työkirjan suoraan sähköpostiisi.
Näytä asiakkaallesi, että tunnet hänet!
Hannepoola.fi tarvitsee antamasi yhteystiedot, jotta voimme olla sinuun yhteydessä tarjoamiimme tuotteisiin ja palveluihin liittyen. Voit peruuttaa ilmaisten uutiskirjeiden tilaamisen helposti yhdellä klikkauksella. Arvostamme yksityisyyttäsi ja käsittelemme tietojasi luottamuksella. Lue tarkemmin tietosuojaselosteesta, kuinka suojaamme tietojasi.
Asiakas haluaa onnistua hankinnassaan, joten opettele auttamaan häntä mahdollisimman hyvin ostoprosessin jokaisessa vaiheessa. Apuna voit käyttää asiakaspolkua.